Friday 28 September 2012

@mediaumno : DONG ZONG, APA LAGI YANG ANDA MAHU?


Semalam pihak Dong Zong telah berjumpa DS Nazri Aziz di Parlimen. Ketika perjumpaan tersebut pihak Dong Zong telah menyerahkan memorandum tuntutan baru persatuan Cina ini kepada kerajaan. Antara tuntutan Dong Zong adalah untuk mendesak kerajaan meluluskan sekolah menengah Cina swasta cawangan Segamat. 

Sebelum itu, kerajaan telah mendengar permohonan Dong Zong dan telah meluluskan pembinaan sekolah menengah Cina swasta dan sekolah Menengah Chong Hwa di Kuantan Pahang. Nampak gaya Dong Zong ni selepas satu kerajaan luluskan, makin banyak pula permintaan mereka. Tetapi its ok, bagi saya kerajaan harus mendengar masalah rakyat dan DS Najib telah buktikan sesungguhnya kerajaan memang prihatin dengan masalah masyarakat orang Cina. 

Tetapi yang sedihnya, masyarakat Cina hari ini masih belum kembali memilih kerajaan Barisan Nasional. Reason mengapa ini terjadi saya pasti ramai rakan - rakan melayu sini tahu mengapa, cuma untuk bercerita secara terbuka mungkin kita berasa kurang selesa dan takut dilabel sebagai "racist". 

Hakikatnya, kos yang dikeluarkan kerajaan bukan sedikit untuk sekolah Cina Sejumlah RM1 8 bilion diperuntukkan kerajaan Pusat setiap tahun untuk membayar gaji guru-guru dan operasi mengurus di SJKC seluruh negara.

Dalam Bajet 2012 sahaja Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memperuntukkan tambahan RM100 juta khas untuk penyelenggaraan SJKC dan pembinaan SJKC baru Ketika ini terdapat 1 294 buah SJKC di seluruh negara termasuklah sekolah SJKC baru dibina.

2 comments:

  1. Diorang mahu bina sekolah cina tu bukan tujuan pendidikan terutamanya tetapi menyebar ideolgi dap pd masyarakat Cina untuk benci pd umno bn dan skrg nak bina di Segamat di negeri Johor untuk mudahkan mereka jatuhkan umno bn dijohor ... sy harap kerajaan tdk setuju menerima pembinaan sekolah cina disitu tetapi saya terima pembinaan sekolah cina di kawasan dun dap... dan saya ingin katakan juga mereka tdk akan undi bn walau kerajaan luluskan pembinaan sekolah cina.

    ReplyDelete
  2. Saya harap kerajaan Kerajaan sekarang tidak melayan langsung permintaan mereka. Orang Melayu bukan Rasis tetapi org-org cinalah yg majoritinya rasis kerana tergamak utk mempertikaikan perkara2 yg sudah termaktub di dalam perlembagaan negara termasuk perkara2 yg diminta bertentangan dgn perlembagaan yg telah dipersetujui 55 tahun lalu. Sudah tiba masanya kerajaan tidak lg berlembut kpd mereka serta tidak lg menggunakan bahasa kiasan utk menjaga hati kaum ini, sebabnya secara realiti org2 cina ini majoritinya tetap akan menyokong dap pd setiap pilihanraya walaupun berbagai tuntutan mereka ditunaikan oleh kerajaan termasuk dari segi pegangan ekonomi mereka yg tidak diganggu gugat oleh pihak kerajaan dan org2 Melayu iaitu pegangan sehingga 60% ekonomi negara ini. Ini memang sudah menjadi kebiasaan majoriti org2 cini yg tidak pernah berterima kasih kpd negara yg pernah ditumpanginya sekian lama, dan sikap tamak dan rakus ini yg tidak pernah pudar dikalangan majoriti org cina dinegara ini yg ingin mengaut dan mengawal seluruh ekonomi negara ini supaya berada di bawah kekuasaan mereka, barulah mereka puas.Mereka ini memang biadap dan tak pernah bersyukur dan berterima kpd kerajaan dan org2 Melayu di negara ini yg sanggup menerima mereka suatu ketika dulu dimana mereka merupakan golongan menumpang shj. Oleh kekuatan dan kesatuan melayu dan bumiputera di negara ini perlu di perkukuhkan lg. Diharap di PRU 13 ini apabila BN menang majoriti 2/3, pemimpin2 Melayu jgn mudah lupa, perlu turun padang dan betul2 berusaha dgn ikhlas membela nasib rakyat terutamanya melayu dan bumiputera di Bandar dan luar bandar utk meningkatkan taraf sosio ekonomi, pendidikan dan sebagainya supaya bangsa bukan Melayu tidak lg memandang rendah dan berani kurang ajar kpd kita lg. Harapan sy supaya kerajaan BN skrg sedar dan tidak lg mudah berkompromi dgn permintaan golongan cina cauvinist ini, kerana sememangnya mereka mempunyai ajenda tertentu utk menjatuhkan kerajaan skrg sambil berselindung pd nama persatuan. Percayalah dan akuilah , kerana ini adalah kenyataan dan jgn takut utk memberitahu secara jujur kpd sekutu BN lain, bahawa dr statistik nati kita kan lihat bahawa majority org2 cina nanti akan mengundi pembangkang terutama dap pada PRU 13 ni.

    ReplyDelete

Admin blog Pendekar Melayu Ulung tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang komen yang boleh disabitkan kesalahan akta Komunikasi dan Multimedia 2008.

Oleh itu, komen lah secara berhemah ya.