Sunday 3 February 2013

Ingat Pesanan Tun Mahathir #1Malaysia



1. Malaysia adalah sebuah negara yang berbilang agama di mana orang ramai boleh mematuhi agama mereka sendiri walaupun Islam adalah agama rasmi. Bagi kebanyakan masa pengikut agama yang berbeza telah hidup secara aman dengan satu sama lain. Kami tidak melihat jenis keganasan antara pengikut agama-agama yang berbeza seperti yang terdapat di Ireland Utara, Lubnan dan sub-benua India.

2. Rakyat Malaysia menghormati agama masing-masing dan hak amalan keagamaan pengikut mereka. Kita mengelak mengulas mengenai agama orang lain walaupun kita mungkin mempunyai perdebatan marah dalam agama masing-masing.
3. Malangnya sekarang kita mempunyai kontroversi ini pada penggunaan nama Allah, Allah. Bertahun-tahun lalu kontroversi ini telah diselesaikan melalui penerimaan bahawa Kristian Sabah dan Sarawak boleh terus menggunakan kalimah Allah dalam bahasa Melayu bible bahasa mereka dan ajaran tetapi ini tidak harus digunakan di seluruh negara.

4. Malangnya kerana beberapa ahli politik mahu mendapatkan sokongan Kristian Malaysia, permintaan dibuat bahawa bible bahasa Melayu akan digunakan di seluruh negara. Diramalkan bantahan umat Islam dan kontroversi dibangkitkan.

5. Kristian dan Yahudi tahu sangat baik bahawa dalam semua Alkitab mereka, Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru, dan dalam versi King James dan versi lain perkataan Allah tidak pernah muncul sebagai nama Tuhan. Ia adalah hanya selepas Islam dan Al-Quran bahawa dunia menjadi berkenalan dengan perkataan Allah untuk Tuhan.
Baca lagi di sini.

No comments:

Post a Comment

Admin blog Pendekar Melayu Ulung tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang komen yang boleh disabitkan kesalahan akta Komunikasi dan Multimedia 2008.

Oleh itu, komen lah secara berhemah ya.